از تصور تا واقعیت!

سیاسی ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
"از تصور تا واقعیت"نام نمایشگاهی است که در آن به فعالان و دوستداران طراحی خودرو فرصتی برای گردهمایی و نمایش آثار خود را می دهد.نمایشگاهی که به ما نشان می دهد که چه پتانسیل بالایی در زمینه طراحی خودرو در کشور وجود دارد ولی متاسفانه از آنها غافل هستیم.
به گزارش پایگاه خبری« گروه نمایندگی های سیاسی » ، سومین دوره این نمایشگاه در تاریخ 5 تا 9 آذر در خانه هنرمندان برگزار میگردد از این رو فرصتی دست داد تا هم با آقای فرزاد برخورداری برگزار کننده و مسئول این نمایشگاه و هم آقای امیر شفیعی یکی از شرکت کننده ها صحبت کوتاهی داشته باشیم که در ادامه آن را می خوانید:
خودتونو معرفی کنید
فرزاد برخورداری هستم،کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تبریز
چند سال به کار طراحی خودرو مشغول هستین؟
بیش از 25 سال!
در مورد شکل گیری ایده این نمایشگاه و دوره های مختلف برگزاریش توضیح بدین
اولین نمایشگاه طراحی که برگزار کردیم در سال 74 یا 75 در دوران دانشجویی بنده با همکاری آقای احسان روشن فر در پارک ساعی و در فرهنگسرای سرو برگزار شد که در واقع اولین نمایشگاه طراحی خودرو در ایران بود.اما اولین دوره نمایشگاه از تصور تا واقعیت در سال 88 برگزار شد که تقریبا از یکسال قبل فراخوان آن داده شد و در نهایت حدود 12 طراح در آن شرکت کردند.دوره دوم نمایشگاه دقیقا یکسال بعد یعنی در سال 89 برگزار شد و بعد از آن سال به دلیل مشغله فراوان چند سالی از برگزاری دومین دوره گذشت تا نهایتا یک سال پیش دوباره بر آن شدیم تا سومین دوره نمایشگاه را راه اندازی کنیم.
آثار به نمایش درآمده رو چجوری جمع آوری کردین؟آیا فراخوان میدین یا این افراد از سوی شما انتخاب شدن؟
سال گذشته یه نیمچه فراخوانی داده شد،اما بیشتر افراد شرکت کننده توسط خودم انتخاب شدن دلیل این کار هم بالا بردن سطح نمایشگاه بود.
چند نفر شرکت کردن؟
14 نفر که با خودم 15 نفر میشن.البته تمام افراد طراح نیستند و در بین این افراد 3D کار و استایلیست هم هستند که در واقع در قالب تیم در این نمایشگاه شرکت کردن.
چند طرح در این نمایشگاه به نمایش در آمده؟
نشمردم!(خنده)،ولی بیش از 50 شیت به نمایش در آمده.
در نمایشگاه شاهد دو طرح هستیم که مدلی هم از آن ها ساخته شده،نظرتون در مورد این دو مدل چیه؟
هدف اولیه ما گرفتن اسپانسر بود تا به تمام افراد شرکت کننده مبلغی رو پرداخت کنیم تا از تمام طرح های ارائه شده مدلی نیز ساخته شود اما متاسفانه موفق به پیدا کردن اسپانسر نشدیم.و این دو تیم شرکت کننده با هزینه ی شخصی خود اقدام به ساخت مدل کرده اند.که آقای امیر شفیعی و تیمشون آقایان مسعود نوری و حسین رجب چالی،و همچنینین آقایان حمید گلستانی فر و ساسان پورمعصومی اقدام به ساخت ماکت از طرح های خود کرده اند.
آیا به آینده ی نمایشگاه و شرکت کنندگان آن امیدوار هستید؟و آیا طرح های ارائه شده امکان تولید پیدا خواهند کرد؟
هدف ما نشان دادن راه درست به افراد شرکت کننده و همینطور دوستداران حوزه طراحی خودرو است،اکثر افراد شرکت کننده شاگردهای من هستند.اما با گذشت زمان مشخص خواهد شد که این نمایشگاه چه تاثیری در روند پیشرفت این دوستان خواهد داشت.ما امیدوار هستیم این طرح ها در ایران ساخته و به تولید برسند.اما متاسفانه اکثر کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند با بی مهری مواجه شده و به فکر مهاجرت می افتند.
صحبت از مهاجرت شد،آیا این نمایشگاه رزومه کاری خوبی برای شرکت کنندگان خواهد بود؟
بله،شرکت در نمایشگاه و ارائه طرح قطعا یک امتیاز مثبت خواهد بود که در کنار موارد دیگر به مهاجرت کمک خواهد کرد.شرکت در نمایشگاه حتی در قالب تیم و یا حتی انجام پروژه برای شرکت های داخلی و خارجی یک حسن است.که این واقعا مایه ی تاسف است که افرادی از این دست به فکر مهاجرت باشند و نتوانند به کشور خود در زمینه طراحی خودرو کمک کنند.
یه مقدار جغرافیایی به قضیه نگاه کنیم،شرکت کننده ها بیشتر از کدام شهر هستند؟
بیشترین شرکت کننده را از مشهد داریم.از تبریز و شمال هم دوستانی شرکت کرده اند.البته دوستان شرکت کننده از تهران هم بچه های شهرستان هستند که در تهران ساکن شدن.
قصد بین المللی کردن نمایشگاه را دارید؟
از اول هم هدف برگزاری نمایشگاه به صورت بین المللی بود اما همانطور که قبلا گفته شد به دلیل پیدا نشدن اسپانسر و مشخص نبودن بودجه این اتفاق ممکن نبود.و دلیل دیگر نداشتن تیم اجرایی قوی برای برقراری ارتباط با دانشگاه ها و موسسات خارجی برای شرکت در این نمایشگاه بود.همچنین لازمه که بگم موضوع اصلی نمایشگاه طراحی و یا نوشتن مقاله برای حمل و نقل شهری در سال 2030 یا 2050 بود و همینطور موضوع دیگر طراحی خودرو برای یک برند خاص بود که اکثر شرکت کننده ها این موضوع را انتخاب کردند.
اگر نکته ای مد نظرتون هست که پرسیده نشده لطفا بگین
دوست دارم در سال های آینده که نمایشگاه های بعدی نیز برگزار خواهد شد حداقل از سوی فعالان حوزه خودرو،شرکت ها و نشریه های خودرویی حتی اگه شده خیلی کم حمایت مالی بشیم چون واقعا بچه های شرکت کننده در این نمایشگاه جواهر هایی هستند که باید قدرشونو بدونیم.
خیلی لطف کردین،خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتین.
ممنون از شما و هفته نامه ی خوبتون.
خودتونو معرفی کنید
امیر شفیعی هستم فوق لیسانس معماری
چند ساله طراحی خودرو کار می کنید؟
در حوزه طراحی خودرو حدود دو سال و نیم هست که به صورت حرفه ای دنبال میکنم اما تقریبا از دوران دبستان طراحی دستی و اسکچ زدن را شروع کردم و مقام هایی نیز در این زمینه زمینه کسب کردم،و لازمه که بگم تماما به صورت خودآموز به این سطح رسیدم و جایی آموزش ندیدم.
این چندمین طرحی است که کار کردین؟
اولین طرحی که به نمایش درآمده ولی در کل طرح های زیادی کار کردم.
یک توضیح کلی در مورد طرحتون میدین؟
خودرویی که طراحی کردیم در واقع یک خودروی دو زیست است که طرح اولیه را از کوروت 1964 الهام گرفتیم،و به گونه ای آن را طراحی کردیم که هم قابلیت حرکت در آب را داشته باشد هم به عنوان یک خودروی اسپرت در خیابان عبور کند.
آینده ای برای طرحتون می بینید؟
آینده ی طرح من و تمام کانسپت های ارائه شده در نمایشگاه بسته به تلاش تیم طراح آن دارد.
صحبت پایانی؟
امیدواریم بعد از نمایشگاه مورد حمایت قرار بگیریم و اینگونه نباشد که بعد از نمایشگاه فراموش بشیم.

گزارش:سجاد عباسی

کلمات کلیدی:

نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.