تا حالا فکر کرده اید که خودروها با چراغ روشن بنزین چقدر پیمایش می نماید؟

سیاسی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
تا حالا فکر کرده اید که خودروها با چراغ روشن بنزین چقدر پیمایش می نماید؟
بنزین به‌عنوان خوراک خودرو شناخته می‌شود و نیرویی که نیاز است تا سیلندرها حرکت کنند و موتور خودرو به کار بیفتد را فراهم می‌کند. برخی از مردم به‌قدری به سیر بودن شکم یا شاید بهتر است بگوییم پر بودن باک خودروی‌شان حساس هستند که حتی اگر آمپر بنزین، پر بودن 3/2 از باک را نشان دهد سریعاً خود را به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین می‌رسانند و باک را لب‌به‌لب از بنزین پر می‌کنند. این مقاله مخصوص دسته‌ای دیگر از مردم است.
دسته‌ای که حوصله‌ی ایستادن در صف‌های بعضاً طولانی غذاخوری‌های خودروها یا همان پمپ‌بنزین‌ها را ندارند. افرادی که حتی ترجیح می‌دهند پس از روشن شدن چراغ بنزین هم تا آخرین سانتی‌متر ممکن به حرکت ادامه دهند و پس‌ازآن خود را به پمپ‌بنزین برسانند. این مقاله در مورد رانندگی با چراغ روشن بنزین و آسیب‌های احتمالی مربوط به‌ آن است.
هنگام روشن شدن چراغ بنزین اولین نگرانی‌ و استرسی که برای هرکس به وجود می‌آید در مورد خاموش شدن خودرو به خاطر خالی شدن از سوخت است. نگرانی‌های مهم‌تری وجود دارند که باید فکر شمارا مشغول کنند. خودرویی که چراغ بنزینش روشن شده باشد، بیشتر از مقداری که اکثر مردم تصور می‌کنند می‌تواند به حرکت در مسیر ادامه دهد. مسئله‌ی اصلی در مشکلات دیگری است که چراغ روشن بنزین و یا به عبارتی کم بودن میزان بنزین در باک خودرو به وجود می‌آورد.

با چراغ روشن بنزین چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟
همان‌طور که گفتیم با چراغ روشن بنزین بیشتر از آن چیزی که عموم مردم تصور می‌کنند می‌توان رانندگی کرد که البته بهتر است این کار را نکنیم. به دلیل آسیب‌هایی که این کار به خودروی شما وارد می‌کند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، توصیه می‌کنیم که از انجام این کار خودداری کنید.

اما به‌هرحال ممکن است در شرایطی مجبور به رانندگی با چراغ روشن بنزین شوید. معمولاً هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، با استناد به استانداردها و آمارهای جهانی موجود که با بررسی بیش از 40 خودرو به‌دست‌آمده، مقدار سوخت باقی‌مانده در باک، نزدیک به 9.8 لیتر (در برخی استاندارد ها 10 تا 15 درصد حجم باک ذکر شده) خواهد بود. این عدد کلی را که با مصرف سوخت هر خودرویی حساب کنیم، میزان مسافتی که آن خودرو می‌تواند با چراغ بنزین روشن بپیماید به دست می‌آوریم.

در ادامه بررسی می‌کنیم که برخی از خودروها چند کیلومتر می‌توانند با چراغ روشن بنزین حرکت کنند.

مسافتی که خودروهای رایج بازار با چراغ بنزین روشن می‌توانند طی کنند!
با مقایسه‌ای کلی بین خودروهایی که در بازار کشورمان رایج‌تر هستند، میانگینی به‌دست‌آمده که بر میانگین بودن آن تأکید می‌کنیم. هرکدام از این اعداد مانند میزان مصرف بنزین هر خودرو و مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین بپیماید، با توجه به شرایط جاده، سلامت ماشین، نحوه‌ی رانندگی راننده و ... می‌تواند تغییر کند.

مصرف بنزین خودروهای رایج بازار ایران، مانند پراید و پژو 206 و ساندرو و توسان و اپتیما و ویتارا و ... حداقل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به پراید و حداکثر 13.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به سورنتو است.

حال با توجه به مصرف سوخت هر خودرو، مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین طی کند، به دست می‌آید که در تصویر ذیل مطلب آمده است.
قبلاً گفتیم و به دلیل اهمیت زیاد بازهم می‌گوییم که اعداد ذکرشده به‌طورکلی هستند و با توجه به شرایط جاده و طرز رانندگی و البته شرایط ترافیک و سلامت خودرو متغیر هستند.
معمولاً در خودروهای روز دنیا هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، مقدار مسافتی که می‌توانید قبل از خالی شدن کامل باک از بنزین طی کنید به شما نشان داده می‌شود. خوب است بدانید این اعداد زیاد قابل‌اعتماد نیستند. مثلاً به شما نشان داده می‌شود که 50 کیلومتر دیگر می‌توانید با چراغ روشن بنزین به حرکت ادامه دهید. در کمال تعجب پس از 10 کیلومتر می‌بینید که عدد نشان داده‌شده از 50 به 10 رسیده است. اشتباه عملکرد این سنسورها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله‌ی این دلایل این است که اگر شما بیشتر زمان خود را در بزرگراه‌ها بدون ترافیک رانندگی کرده‌اید و حالا در ترافیک مانده‌اید، سنسور مربوطه مصرف بنزین شمارا هنگام رانندگی در بزرگراه در نظر می‌گیرد و نه گیرکرده در ترافیک.

حالا که اشاره کردیم خودروها بیشتر از مقداری که فکر می‌کردید می‌توانند با چراغ بنزین روشن حرکت کنند، این را هم اضافه کنیم که به‌هیچ‌وجه بنزین زدن را برای آخرین کیلومتر نگذارید. چراغ روشن بنزین مشکلات اساسی‌تری به بار می‌آورید که در ادامه‌ی مقاله به آن می‌پردازیم؛ و البته این نکته را هم در نظر بگیرید که پمپ‌بنزینی که برای سوخت‌گیری در آخرین کیلومتر روی آن حساب کرده‌اید به هر دلیل بسته باشد. مطمئناً نمی‌خواهید به علت تمام شدن بنزین و خاموش شدن ماشینتان در کنار جاده بمانید. مخصوصاً در جاده‌های خلوت داغ و بیابانی و یا سرد و کوهستانی.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین
هر خودرویی داشته باشید چه موتور در جلو باشد و باک در عقب و یا برعکس، فاصله‌ای کم یا زیاد بین باک و موتور وجود دارد. وظیفه‌ی رساندن سوخت از باک به سیلندرها برای به حرکت انداختن موتور بر عهده‌ی وسیله‌ای به نام پمپ‌بنزین است. هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود و بنزین به مقدار کمی در باک وجود دارد مشکلاتی به وجود می‌آید.

اولین مشکل مربوط به کیفیت بنزین پمپاژ شده است. در انتهای پمپ رسوبات، آشغال و کثیفی وجود دارد و وقتی بنزین کافی در باک موجود نباشد پمپ مجبور است این بنزین ته‌مانده را به همراه تمام کثیفی‌ها به موتور بفرستد.

در پمپ‌بنزین فیلتری وجود دارد به نام فیلتر بنزین. کار این فیلتر این است که جلوی ورود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها و به‌طورکلی ناخالصی‌ها به موتور را بگیرد. این فیلتر هم تا حدی می‌تواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد و اگر قرار باشد همیشه حجم زیادی از آشغال‌ها را به خود جذب کند دیگر عملکرد مناسب را نخواهد داشت.
مشکل دیگر مربوط به افزایش دمای پمپ‌بنزین است. سوخت موجود در پمپ مانند خنک‌کننده هم عمل می‌کند و وقتی به میزان کم موجود باشد دمای پمپ بالا می‌رود و داغ می‌شود.

رانندگی با چراغ روشن بنزین همچنین می‌تواند به کاتالیزور خودروی شما آسیب برساند.
این موارد در بار اول، دوم و سوم مشکل خاصی به وجود نمی‌آورند اما با تداوم آن و تبدیل‌شدن به یک عادت در بلندمدت هزینه‌ی زیای برای شما به همراه خواهند داشت. هنگامی‌که در حال پرداخت این هزینه‌ها هستید، حسرت می‌خورید که تحمل صف پمپ‌بنزین هرچقدر هم عذاب‌آور ارزشش را داشت.
با توجه به دلایل ذکرشده، بهتر است همیشه هنگامی‌که میزان بنزین موجود در باک شما به 4/1 رسید به پمپ‌بنزین مراجعه کنید تا از آسیب‌هایی که ممکن است در طول زمان به خودروی شما وارد شود جلوگیری کنید.
طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان از خودروهای مختلف،خودروهایی همچون پژو 206 و پراید در صدر جدول خودروهایی میباشند که دچار مشکلات مربوط به چراغ بنزین شده اند و خودرو های سمند و پژو 405 نیز با مشکلاتی مانند زوزه کشیدن در پمپ بنزین خود مواجه می شوند که نشان از عدم توجه مالکان این خودرو به موارد گفته شده در این مقاله دارد.

کلمات کلیدی:

نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.