سقف های پانوراما چه مزایایی و معایبی دارند؟

علی معیری ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
سقف های پانوراما چه مزایایی و معایبی دارند؟

امروز می بینیم که علاوه بر خودروهای خارجی در برخی از خودروهای داخلی نیز از سقف پانوراما استفاده می شود و به همین دلیل بهتر است مزایا و معایب به کارگیری این سقف ها را بدانیم.

حدوداً از سال ۲۰۱۰ به بعد، در برخی از خودروهای وارداتی شاهد سقف هایی شدیم که از جنس شیشه بودند و همین قضیه موجب شده بود بسیاری از مردم از به وجود آمدن چنین تغییری در خودروها متعجب شوند و داشتن خودرویی با سقف شیشه ای برای‌شان جذاب باشد.

پیش از سال ۲۰۱۰ تقریباً بیش تر خودروهای لوکس دارای سانروف (Sunroof ) یا به طور درست تر، مون روف (Moonroof) بودند و در آن خودروها فقط بخشی از سقف از شیشه تشکیل شده بود که با دکمه های کنترلی قابلیت باز و بسته شدن داشت، اما مدتی بعد طراحان خودروها تصمیم گرفتند به جای به کارگیری سقف فلزی از سقف شیشه ای استفاده کنند. در بین سقف های پانوراما برخی قابلیت باز شدن دارند (مون روف هم دارند) و برخی دیگر ثابت اند و نمی توان آن ها را باز کرد.

آیا خودروهای داخلی هم سقف پانوراما دارند؟

در یکی دوسال اخیر، ایران خودرو، که در زمینه به کارگیری سانروف (در دنا پلاس) نیز زودتر از سایپا (در شاهین) دست به کار شده بود، توانست برای اولین بار خودرویی در ایران تولید کند که دارای سقف شیشه ای باشد.

ایران خودرو با معرفی ۲۰۷ سقف شیشه ای توانست تغییری بزرگ در این زمینه ایجاد کند و با استقبال بازار نیز مواجه شود. در ابتدا ۲۰۷ هاچ بک سقف شیشه ای به بازار آمد و سپس نسخه صندوق دار ۲۰۷ نیز دارای سقف شیشه ای شد، این شرکت در آخرین تغییر خود، رانا پلاس سقف شیشه ای را نیز به بازار عرضه کرد. البته باید گفته شود که قالب و اندازه سقف این سه خودرو یکسان است و طراحی جدیدی برای هر کدام از آن ها انجام نشده است و قالب اولیه نیز از قبل خریداری شده بود، به بیانی دیگر، اصلاً طراحی‌ای در این زمینه صورت نگرفته و فقط پروژه ساخت و نصب توسط ایران خودرو انجام شده است.
از سویی دیگر، اکثر خودروهای چینی جدیدی که اخیراً معرفی شده اند نیز دارای سقف پانوراما هستند و با توجه به فراگیر شدن این مدل از سقف ها در خودروها بهتر است مزایا و معایب به کارگیری سقف های پانوراما را بدانیم.

مزایای سقف های پانوراما چیست؟

۱- تهویه بهتر و کم صدا تر در خودروهایی که سقف پانورامای آن ها باز می شود.

در خودروهایی که سقف پانورامای آن ها قابلیت باز شدن دارد، در صورت باز شدن سقف، هوای بیرون به درون کابین جریان می یابد و موجب می شود بدون به وجود آمدن افت توانی که در اثر پایین آوردن شیشه ها برای خودرو به وجود می آمد، هوای درون کابین جابه‌جا شود و تهویه صورت گیرد. قابلیت تهویه کردن سقف های پانوراما به علت این که مساحت بیش تری نسبت به سانروف ها دارند بیش تر است.

اما از سویی دیگر، وقتی سقف پانوراما باز است، سر و صدای کم تری نسبت به پایین آوردن شیشه ها به وجود می آید و به همین دلیل، سرنشینان آرامش بیش تری دارند.

۲- ترس از محیط بسته (Claustrophobia) را برای افراد کاهش می دهد.
یکی دیگر از فواید مهم این نوع از سقف ها این است که در عین منتقل کردن حس قرار گرفتن در فضای باز، حس ایمنی خوبی را نیز به شما می دهد.  در خودروهای روستر به طور همیشگی حس امنیت کم تری هنگام رانندگی به سرنشینان القا می شود، اما در خودروهای دارای سقف پانوراما، هم ترس از فضای بسته برای سرنشینان کاهش می یابد و هم حس ناامنی خودروهای بدون سقف از بین می رود.

۴- در شرایط بحرانی راه فرار خوبی است.

در شرایط بحرانی و زمانی که خروج از در و پنجره های خودرو ممکن نیست، یکی از راه های فرار از خودرو خروج از سقف پانوراماست. در صورت گرفتار شدن در شرایط بحرانی در ابتدا سعی کنید با استفاده از موتور سانروف، سقف را باز کنید و از خودرو خارج شوید، اما اگر نتوانستید سقف را با موتور خودش باز کنید بهتر است با یک شیء شیشه سقف را بشکنید و از آن جا خارج شوید.

۵- بهره مندی از تابش ضعیف شده نور خورشید

در خودروهایی که سقف پانوراما دارند می توان با کنار زدن کاور سقف از تابش نور خورشید به درون کابین لذت برد. البته به علت به کارگیری شیشه دودی در سقف، شدت نوری که از سقف پانوراما عبور می کند نسبت به تابش مستقیم ضعیف تر است

معایب سقف های پانوراما چیست؟

۱- اجازه ورود گرمای خورشید به درون کابین را می دهد

در برخی از کشورها که نور خورشید همواره سوزان است، به کارگیری سقف پانوراما برای خودروها اشتباه است، زیرا در آن شرایط آب و هوایی، گرمای خورشید حتا در صورت بسته بودن کاور سقف هم وارد خودرو می شود و سیستم تهویه باید تحت فشار بیش تری کار کند تا دمای درون کابین را به مقدار مطلوب برساند. از سویی دیگر، در صورت باز بودن کاور سقف، نور شدید خورشید می تواند به قطعات و لوازم درون کابین خودرو به شدت آسیب برساند و از عمر مفید آن ها بکاهد.

۲- سنگین تر شدن خودرو نسبت به حالت سقف فلزی

در خودروهایی که سقف پانوراما دارند وزنی در حدود یک فرد به خودرو اضافه می شود و این وزن همواره و در هر شرایطی با خودروست. اضافه شدن مابه‌تفاوت وزن سقف های پانوراما و فلزی که در اثر اضافه شدن وزن شیشه، ستون های تقویت و موتور سقف است، به میزان مصرف سوخت خودرو می افزاید.

۳- رانندگی در باران پرصداتر می شود

صدای برخورد باران با شیشه از صدای برخورد با فلز بیش تر است و از سویی دیگر، در صورت باز بودن کاور سقف، یک لایه کاهنده صدا نیز کم تر می شود و صدای برخورد قطرات باران با سقف بیش تر شنیده می شود.

۴- میزان آب بندی سقف پانوراما نسبت به سقف فلزی کم تر است

در برخی از خودروهایی که سقف پانوراما دارند دیده می شود که آب به درون کابین نفوذ می کند و بروز این اتفاق به دلیل آب بندی نشدن درست بین شیشه و بدنه است. در صورت بروز چنین مشکلی باید شیشه سقف باز شود و دو مرتبه به طور اصولی آب بندی شود.

۵- استحکام پایین تر در برابر ضربه

همان طور که واضح است استحکام شیشه در مقایسه با فلز کم تر است و همین قضیه یعنی شیشه سقف خودروهای پانوراما ممکن است در تصادف کاملاً خرد شود و خطرساز باشد. از سویی دیگر، در صورت برخورد سنگ از بالا به روی سقف، می تواند باعث خرد شدن کامل شیشه شود و در آن صورت نیاز است شیشه سقف کاملاً تعویض شود، اما اگر این اتفاق برای خودروهای سقف فلزی بیافتد می توان با صافکاری، سقف را به حالت اول برگرداند.

مشکل دیگر در ارتباط با استحکام این سقف ها هنگام جک زدن زیر آن ها مشخص می شود، زیرا در صورت قرار دادن جک در مکان نامناسب احتمال شکستن سقف وجود دارد، اما در خودروهای فلزی این طور نیست. در هنگام بلند کردن این خودروها بهتر است جک را در وسط رکاب قرار دهید تا دو چرخ از یک سمت خودرو بلند شود، زیرا در صورت بلند شدن یک چرخ به شیشه فشار می آید و در صورت تکرار ممکن است باعث شکستن شیشه سقف شود.


روابط عمومی گروه نمایندگی های سیاسی





نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.